![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
autograf 8.2, april 1999 Det radikale nærværaf Peter Vogel![]() Musik er nærvær. Musikken ernærer sig og fødes af sine deltageres rene og skære opmærksomme nærvær, hvad end man er musiker eller tilhører. Musikken har ikke en rumlig tilstedeværelse som ligner andre kunstarters. Den er ikke materiel. "Den eksisterer kun i tid" påstås ofte - bare fordi man ikke kan se den, og fordi den kun eksisterer i selve dens opførelsesøjeblik. Men den har rum - ja, den ligefrem er rum. Den danner rum som ingen anden kunstart. Mentale rum. Hvor skulle den ellers være? Men dens rum eksisterer kun nu og her, og forsvinder så snart dette nu har forvandlet den til fortid. Og hvad har vi så tilbage? En erindring? Et minde? Et minde om en stemning, der blev fortalt af tidens omdannelse af rum til nye rum. Men nærværet forsvinder med ét i fravær. Og tilbage er kun mindet, der måske endnu har en duft af nærhed ved sig. Det skrivende ørePå denne eller lignende vis forsøges musikkens
fænomen ofte indfanget. Musikkens mangel på konkrete udsagn gør den
vanskelig tilgængelig. I hvert fald når det drejer sig om
instrumentalmusikken og den elektroakustiske musik. Noget anderledes
forholder det sig når musikken implicerer stemmen. I samme øjeblik
stemmen optræder i musikken, beriges dette nærvær af en stor mængde
nærhed - en nærværets kvalitet, som giver musikkens rum et præcist
fokuspunkt. Her udsiges musikkens betydning pludselig. Her centreres
vores opmærksomhed. Vi konstruerer os ud af sanserneAt beskrive lyttefænomenet på den måde illustrerer
ganske godt vores erkendelsessystemers (kognitionens) virke. Vi er
udstyrede med en evne til at konstruere langt mere end vi sanser - at
konstruere os ud af sanserne. Vi danner selv den lyd og den musik vi
hører, for ellers forstår vi den ikke. At opfatte vores omverden har
at gøre med at konstruere den i de sansedata vi modtager og ud fra
vores erindring. At konceptualisere siger psykologerne. Det er den
proces der gør det muligt for os at se og høre fænomener som adskilte
ting og ikke som én sammenhængende masse. Den gør det muligt at
fokusere. Når tale bliver til sangNår stemmen og musikken danner par, er det som om to
vidt forskellige størrelser optræder i fællesskab. To uforenelige
størrelser. De optræder vidt forskelligt i vores bevidst-hed. Men de
betydninger de danner beror dog for begges vedkommende på genkendelse.
For musikkens vedkommende på genkendelse af fænomener, som støtter sig
til kategorier som lydlige objekter i rummet (en slags inventar), som
strukturelle fænomener (rytmiske mønstre og lignende), eller som
fænomener, der henviser til eller kopierer former for udtryk og
udsigelser (sprog, stemmeføring, udbrud m.m). For stemmens vedkommende
genkendes helt konkrete betydninger af ord. Stemmens musikEndnu mere sker der, når ordene helt løsrives fra
deres grundlag, fra betydning og syntaks. Den chockeffekt, der derved
opstår, giver både en skærpelse af opmærksomhed, og en ekstrem lytten
til stemmen som lyd. Stemmen bliver på den måde til et lydobjekt,
uden at den mister sit potentiale som den man kan identificere sig
med. Dens grundlæggende funktion fjernes, men menneskets stærke evne
til at reagere på stemmen fjernes aldrig. Vi hører derved stemmen som
Det Menneskelige, eller os selv, sat ind i musikkens rum - som en
slags symbolsk repræsentation. Stemmen reduceres, men det udmønter sig
egentlig ikke som en mindreværdsfølelse. Snarere som en opprioritering
eller oppustning af det musikalske rum. De andre elementer får derved
langt mere plads, og en oplevelse af tilstedeværelsen af musikkens
egen tidshorisont synes at være resultatet - en tid som sætter uret ud
af drift. Værket manifesterer sin egen virkelighed. Peter Vogel (f. 1972) studerer i øjeblikket musikvidenskab og semiotik ved Århus Universitet. Han er medlem af AUTs bestyrelse. |
Idé og åbenhed af Bo Gunge
Det radikale nærvær
af Peter Vogel
All that we cannot say interview med Juliana Hodkinson af Lasse Laursen
Indkaldelse til ordinær generalforsamling i AUT
The Analysis of mortality af Juliana Hodkinson
Den danske lyd af Ditte Rasmussen
Lutoslawski døde af Thomas Agerfeldt Olesen
Citatkassen udvalgt af Lasse Laursen