31.07.17 - AUT støtter gentænkt græsk myte

Når myten om Ikaros fortolkes af prisvindende koreograf Troels Primdahl, skrues der op for en grænsesøgende danseforestilling om menneskets evige vovemod og ukontrollerbare skæbne

Den multidisciplinære danseforestilling, My Icarus Complex, indtager Aarhus Lufthavn d. 19., 20., og 21. august. Med lyrik skrevet af digter Caspar Eric, musik komponeret af den elektroniske kunstner, Esben Valløe, sang af Jeppe Kjellberg fra Whomadewho og dans fremført af seks internationale dansere, er der lagt op til en opsigtsvækkende genfortolkning af Ikarosmyten i en af Aarhus Lufthavns enorme hangarer.

Vor tids Ikarosmyte

Den græske myte er fortællingen om en far hans søns flugt fra fangenskab. Ved hjælp af Ikaros’ fars opfindsomhed, flygter de iført vinger, som faderen har bygget af fjer og voks. Flugten bliver både Ikaros’ frigørelse, men også enden på hans liv, da han i frihedens ekstase flyver så tæt på solen, at vingernes voks smelter.

Ifølge koreograf Troels Primdahl er denne nyfortolkning af myten en hyldest til mennesker, der vover alt for at starte en forandring. Forestillingen er blandt andet et billede på de enorme menneskevandringer, der finder sted i dag:

”Når der er krise eller undtagelsestilstand, når mennesket bliver så undertrykt, at det ikke længere har bevægemulighed, så sker der en frigørelsesproces, som på den ene side er livsfarlig, men på den anden side nødvendig at vove for at kunne flytte sig,” udtaler Troels Primdahl.

Stærke partnere bag projektet

Med i projektet er Aarhus Lufthavn, Aarhus Kulturhovedstad 2017, Syddjurs kommune, Sostrup Slot, AUT og mange flere. Blandt andet ser Aarhus Kulturhovedstad 2017 stor relevans i de tematikker, My Icarus Complex tager op:

”Ideen om at Ikaros frivilligt fløj mod solen, fuldt ud bevidst om konsekvenserne, er ren hedonisme og farlig ekstase. Dette år, 2017, handler om at vove risici og skyde efter stjernerne. Derfor er forestillingen en kreativ metafor for, hvad Aarhus Kulturhovedstad 2017 står for og et godt eksempel på at gentænke en gammel myte,” udtaler Juliana Engberg, som er programdirektør for Aarhus Kulturhovedstad 2017.

International kunst med lokal forankring

Der er stor lokal opbakning til My Icarus Complex på Djursland nær Aarhus Lufthavn. Sostrup Slot i Norddjurs Kommune har åbnet dørene for kunstnerne og stiller slottets faciliteter til rådighed til forberedelserne af My Icarus Complex. Også i Aarhus Lufthavn, hvor forestillingen opføres, ser direktør Peter Høgsberg gode muligheder i at stille deres rum til rådighed for ambitiøse kunstnere:

”Vi rydder meget gerne vores hangar disse dage for at vise, at en lufthavn også kan være et rum for kunst og kultur. Det er jo fantastisk, at vi kan give danseforestillingen et rum, samtidig med at de leverer nytænkende kunst til vores lufthavn,” udtaler Peter Høgsberg, direktør i Aarhus Lufthavn.

Også Kim Bisgaard, initiativtager til Aarhus Lufthavn 2.0, er glad for initiativet på grund af den spændende lokation og en kunst i international særklasse: ”Det er fantastisk at Troels Primdahl trækker et A-hold med rødder fra mange egne af verden til lufthavnen. Nu får hele kulturhovedstadsregionen tre aftener med international performancekunst af højeste kvalitet i historiske rammer, der ikke var offentligt tilgængelige før.”

Også for Aarhus Kulturhovedstad 2017 er det essentielt, at det ikke kun er i Aarhus, alle arrangementer finder sted:

”Det er altid spændende, når kunstnere udforsker nye måder at tilføre liv til gamle steder på. En danseforestilling så uvant et sted som Aarhus Lufthavn vil overraske publikum, og den gamle hangar vil være med til at vise de højder, som kun Ikaros kunne bevæge sig mod,” udtaler Juliana Engberg.

INFO

Tid
19., 20. og 21. august 2017 kl. 20

Sted
Aarhus Lufthavn

Billet
http://bit.ly/2vO5fqJ

Program
19.30 Shuttle-bus fra Aarhus *
20.00 Lounge-område er åbent
20.35 Indvielsesritual
20.45 Performance (75 min)
22.00 Afterglow
22.30 Shuttle-bus til Aarhus *

* Shuttle-bus fra Scandinavian Center kører til og fra forestillingen alle tre dage

Foto: Anders Bigum